Amsterdam | Gepubliceerd op: 23 oktober 2012
Samenvatting
Kijkt u weleens naar Opsporing Verzocht? En verbaast u zich dan ook over de slechte beveiligingsbeelden die worden vertoond? In veel gevallen zijn de gezochte personen nagenoeg onherkenbaar. Secureview en TNO willen hier wat aan doen. Beide partijen binden daarom gezamenlijk de strijd aan tegen slechte camerabeelden.

Kwaliteit onder alle omstandigheden

“Er zijn voldoende camera’s op de markt die goed werken onder ideale omstandigheden. Maar wat als het ’s avonds donker wordt of als het slecht weer is? Of als er een lamp stuk is of er een schaduw ontstaat? Ook dan moet je er als bedrijf ofr organisatie op kunnen vertrouwen dat jouw beveiligingscamera kwalitatief goede beelden levert”, stelt André Kapitein, directeur van Secureview. “Samen met TNO ontwikkelen wij momenteel een nieuwe generatie camera’s met een sterk verbeterde beeldkwaliteit, onder alle omstandigheden.”

Gesubsidieerde kennisuitwisseling

De relatie tussen Secureview en TNO is tot stand gekomen vanuit het TNO MKB-programma. Een van de onderdelen van dit programma is het Technologie Cluster. Hierbij deelt TNO zowel bestaande als nieuwe kennis met een groep van minimaal vijf MKB-bedrijven. Deze MKB-ondernemers hebben een gemeenschappelijke kennisvraag, die met unieke TNO-technologie kan worden opgelost. Het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie subsidieert voor een groot gedeelte de projecten binnen het Technologie Cluster.

Betere beeldkwaliteit

“Dankzij deze samenwerking krijgen wij – als ondernemers – toegang tot technologische kennis die anders onbereikbaar en onbetaalbaar is”, aldus Kapitein. “In dit geval kunnen wij gebruikmaken van TNO-technologie die al is doorgevoerd in camera’s met industriële en militaire toepassingen. Deze technologie vertalen we samen met TNO naar camera’s die geschikt zijn voor de reguliere beveiligingsmarkt.”

De betere beeldkwaliteit wordt onder meer tot stand gebracht door middel van lokaal adaptieve contrastversterking, waarbij software de camerabeeldende camera zich automatisch aanpast aan de (licht)omstandigheden. Een ander belangrijk verbeterpunt is de manier waarop de beelden verwerkt (gecomprimeerd) worden.

Ook voor de winkelier op de hoek

De camera die Secureview en TNO ontwikkelen zal een scherpe prijs-kwaliteitverhouding krijgen. “We gebruiken voor een groot deel bestaande kennis. Daardoor is er geen sprake van hoge ontwikkelkosten, die bij de klant terugverdiend moeten worden”, licht Secureview-directeur Kapitein toe. “Dit maakt dat we de camera’s tegen een zeer betaalbare prijs kunnen aanbieden, waardoor elke winkelier op de hoek straks kan beschikken over een beveiligingscamera met optimale beeldkwaliteit. Zo hopen we – samen met TNO – bij te dragen aan de veiligheid in Nederland.”